dilluns, 25 de juliol del 2011

Salud con cosas: Escanea que algo queda

Curiosa infografía aparecida en el blog de Iron Mountain sobre el escaneo de historias clínicas en Estados Unidos... Los datos son escalofriantes (al menos las cifras que se manejan para escanear documentos) y es que, ante el inicio de la temporada de incentivos para el uso de historia clínica electrónica en USA, hay que tenerlo todo preparado. 

El portal Enfermera virtual integra un centenar de fichas de Vademecum sobre fármacos


Esta integración es posible gracias a un acuerdo que el Col•legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) firmó hace un año con Vademecum con el objetivo de que ambas organizaciones compartan información y conocimientos en salud y farmacología.
Enfermera virtual (www.infermeravirtual.com), el portal de educación y promoción para la salud del Col•legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB), integra actualmente un centenar de enlaces directos a fichas técnicas de fármacos publicadas en Vademecum.
Así, la enfermera que consulte Enfermera virtual tiene a su alcance un web de conocimiento integrado, ya que desde un mismo portal dispone de todos los recursos necesarios para proporcionar los mejores cuidados enfermeros y ayudar al usuario a tomar decisiones que le ayuden a mejorar su salud.
Por ejemplo, desde la ficha de la actividad de la vida diaria de respirar, se incluyen enlaces hacia Vademecum sobre tratamientos farmacológicos que pueden afectar al centro respiratorio, estimulando o deprimiéndolo, como la morfina, el diazepam, el lorazepam o la teofilina.
En el caso de los contenidos de tabaquismo de Enfermera virtual se incorporan enlaces hacia fichas técnicas relacionadas con tratamientos para dejar de fumar como los parches y los chicles de nicotina, el bupropión o la varenicilina.
De momento, desde Enfermera virtual se pueden consultar fichas técnicas de fármacos, que se encuentran en Vademecum, a través de los contenidos relacionados con respirar, tabaquismo, comer y beber, antidiabéticos orales y enfermedad inflamatoria intestinal, entre otras.
Por otra parte, desde la página de Vademecum se puede encontrar información de consejos de salud, procedentes de Enfermera virtual. Así, desde las fichas técnicas de fármacos y de enfermedades y síntomas de Vademecum se han incorporado más de 1.480 enlaces de consejos de salud de Enfermera virtual.
Convenio de colaboración
Este intercambio e integración de contenidos es posible gracias a un acuerdo de colaboración que el Col•legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona (COIB) firmó hace un año con Vademecum con el objetivo de que ambas organizaciones compartan información y conocimientos en salud y farmacología.
El objetivo del COIB y de Vademecum es seguir ampliando la cantidad de información para compartir. Así, en el futuro está previsto incluir en los contenidos de Enfermera virtual, además de enlaces a fichas farmacológicas de Vademecum, enlaces a fichas de productos y material sanitario que utilizan las enfermeras para sus cuidados.
El portal Enfermera virtual ha duplicado en el último año el número de visitas, al pasar de 33.100 a 67.029 visitas mensuales. La mayoría de los navegantes que entra a Enfermera virtual (83,94%) lo hace mediante buscadores, mientras que un 11,77% lo hace accediendo directamente al web.
El acceso mediante la página corporativa del COIB, de Vademecum y de redes sociales son los siguientes puntos de inicio que utilizan los usuarios para acceder a Enfermera virtual. El 87% de los usuarios de Enfermera virtual son personas que entran por primera vez a este portal.

una nueva forma de publicar un libro

Edición social de “Todo va a cambiar” » El Blog de Enrique Dans

Publishers’ websites: the bad, the bad and the ugly. | FutureBook


Harsh? Perhaps, but you get my point? It seems to be a known known within the industry that many publishers’ websites are indeed both bad and ugly.
A few days ago I tested this view on the most responsive and clever people I know; publishing tweeps. I asked them if they felt that publishers’ websites were poor and if this was a general view of the book trade.
My first (and favourite) response came from Agent Peter Cox, who tweeted, ‘Gosh, do publishers have websites? Spiffing! :)’
So, it seems, the industry is well aware that most of their websites aren’t likely to win a digital award any time soon.
This tweet from @caxtonian captures some of the issues.
@caxtonian ‘most sites aren’t great.....it isn’t easy as most are internally organised as B2B then they try to be B2C’
Looking at quite a few websites you can see that publishers have taken a B2B brochure site and simply bolted on an ecommerce store. Lots of these stores are little more than poorly executed afterthoughts that offer unsearchable books and an ugly and unsatisfactory shopping experience.
In this week’s Bookseller magazine, Alex O’Byrne and Piers Thorogood (ofhttp://www.wemakewebsites.com) point out, ‘A common mistake is to build the site navigation around an internal company structure’.
It seems that the general difficulties publishers are experiencing transitioning themselves from old economy B2B businesses into consumer-facing B2C businesses are being mirrored in their often painfully clunky websites.
Don’t get me wrong, I’m not underestimating the challenges inherent in this transition.
@5_mintespeace: ‘some websites are terrible, especially in terms of searching for their books and backlist.’
and
@ed_renehan: ‘ I think many pub websites are poorly done – especially, lousy ergonomics/navigation +not enough updating’
Not getting the basics right, like searching for books, is pretty inexcusable, isn’t it?
Ditto, a poorly designed website. We are in the business of books, not storage boxes – our products are full of beauty, creativity and visual potential. Book jackets are often sublime. And publishers have some of the best brands to play with (authors, characters, imprints).
And with this much creative collateral publishers still often produce ugly websites.
@thefictiondesk: ‘Do you think there is still a fear among publishers of being booksellers themselves? That it would upset other booksellers?’
and
@vixhartley: ‘I think there is a reticence among publishers about discounting on their sites to consumers in case of retailer pushback’
Again, both are important points. And shows the challenging cross-roads publishers find themselves at – selling directly to their customers at the same time as maintaining retail and etail commercial relationships.
Weapons of mass destruction
So whilst the trade laments the US giants’ steady destruction of traditional bookselling and their stranglehold on the channels to market, publishers are dragging their feet.
Ironically, publishers have a HUGE opportunity for their websites to do much more than these giants ever could but they need to start making fundamental strategic changes soon or they’ll be left behind as other players move into an already crowded marketplace.
They can offer different purchasing options; bundling, subscriptions, community-driven ideas, connection with authors, videos, blogs, joined up thinking with Facebook pages and Twitter accounts (where all the good stuff is already happening, in my opinion) and much more. Websites can be vibrant places for publishers to engage with their customers, understand them and respond to them.
This is not about me bashing publishers, these are just observations. There are many exceptions; not just of excellent simple websites but publishers’ websites that are supporting a shift in business models, creating engaged communities and exceeding their customers’ expectations. These publishers are making their online presences work hard for them.
I have written this post to kick off a series of website reviews. If you have a publisher website in mind or would like to be involved, please email me at sam.missingham@bookseller.co.uk